Dag 25

We hebben een lange reis voor de boeg naar Nouakchott. Het oorspronkelijke plan om via de noordelijks spoorlijn route naar de Westelijke Sahara te rijden wordt losgelaten.

Geen tijdspeling 
We hebben dan geen tijdspeling meer voor eventuele tegenvallers op de route. De HAT trucks moeten zondag weer volledig gereed zijn om de Maroc Rally te begeleiden, bovendien vliegen ook vier groepsleden vrijdag alweer naar huis.

De militairen zwaaien ons uit zodra we op de asfaltweg rijden. Het is blijkbaar veilig genoeg om onze route te vervolgen zonder bewapende begeleiding. Het landschap voorkomt dat het een saaie rit wordt, het uitzicht verandert regelmatig en is een enkele keer zelfs adembenemend.

Het laatste kan ook van de weg worden gezegd. We houden af en toe onze adem in om naderende tegenliggers op tijd en veilig te ontwijken.

Overhellende vracht en asfaltranden
Voor de minder ervaren truckers is het een hele uitdaging om de vrachtwagen stabiel en recht op de weg te houden, de tegenligger met soms overhellende vracht te passeren en asfaltranden vakkundig te vermijden.

We zien veel autobanden langs de weg liggen die aan flarden zijn gereden. De MAN 4 ziet op enig moment rubberdelen voorbij vliegen; de MAN 8 kan een rechter achterband afschrijven. We overnachten op een camping aan de kust.

Koud
De temperatuur zakt na zonsondergang snel naar 18 graden en met een stevige zilte westenwind hebben we het voor het eerst koud. De vesten en jasjes worden uit de kisten gehaald. Het restaurant van de strandtent annex camping serveert voortreffelijke visgerechten, na een week maaltijden uit blik smaakt de maaltijd extra goed.