Mei

Zaterdag 29 mei zijn we, na wat reparaties en nieuwe banden, vertrokken op weg naar Ghadames.

Problemen
Na menige kilometers asfalt verlaten we de weg richting zandduinen. Deze duinen zijn niet hoog, maar veroorzaken toch wat problemen. De MAN8 blijft steken bovenop een duin en kan niet meer naar voor of naar achter.

Met vereende krachten wordt het zand weggehaald en kan de 8 het duin af. De natuur is hier weer heel verrassend, zandduinen met palmen en vele lage bosjes. We komen ook dromedarissen tegen en drijfzand.

Drijfzand
De MAN 4 rijdt recht het drijfzand in en kan op eigen kracht eruit komen. Helaas lukt het de 4 niet om het goede spoor te blijven volgen en duikt met de rechter kant vol het drijfzand in. Uiteindelijk is het spoor zo diep dat het zand tot en met de rechter deur komt.

Veel scheppen, gebruik van rijplaten en houten planken, 2 gebroken trekkabels 8 uur later trekken de MAN 6 en 8 gezamenlijk met de lieren de 4 uit de ellende. Het is 3.15 uur in de nacht. Resultaat: een spoor van 50 meter lang, 1.50 meter diep en een slaapplek op het veilige spoor midden in het drijfzand.

Stuk voorzichtiger
We gaan verder door de duinen, wel voorzichtiger. We verlaten dit prachtige gebied met een spectaculaire klim en komen op een hoogvlakte , het begin van de Hamadal al Ramhah. Deze hoogvlakte is 300 km bij 500 km. Ononderbroken leegheid is een goede beschrijving voor dit gebied.

Midden in deze leegheid maken we kamp. Na weer een hele dag rijden door dit gebied komen we aan in Ghadames.

De plaats Ghadames
Ghadames is een nieuwe plaats, gebouwd naast de oude nederzetting. Alle bewoners uit de oude stad zijn verhuisd naar de nieuwe stad. Sinds de oude stad in de lijst van de Unesco erfgoederen is opgenomen, wordt deze nederzetting in ere hersteld.

De oude stad heeft een labyrint van wegen, op de begane grond en over de daken. Elke centimeter werd gebruikt. De gids, die zeer goed Engels spreekt, neemt ons mee naar pleinen, tuinen, moskeeën (alleen in de deuropening te bekijken) en een in oude staat gerenoveerd huis.

Met 6000 bewoners moet het 50 jaar geleden een zeer drukke en indrukwekkende stad zijn geweest. De rest van de dag rijden we over een asfaltweg met de breedte van een fietspad richting Nalut.

Nalut
Ook Nalut heeft een oude stad, van deze stad is alleen een ruïne over. Wel is het oude fort te bezichtigen. Dit fort werd gebruikt als een graanopslagplaats, vele kamers die het eigendom waren van de families uit de stad. Een zeer bezienswaardige en indrukwekkende plaats.

Ook de graanopslagbircht in Jaudu hebben we bekeken. Deze is goed onderhouden, mooi, maar niet zo bijzonder als de graanburcht in Nalut. We gaan verder naar Sabrata. Het wordt steeds drukker, onderweg zien we meer auto’s en mensen.

Er wordt veel en enthousiast naar ons gezwaaid. We zijn een bezienswaardigheid.