MAN 4 X 4

Deze fors uit de kluiten gewassen MAN 4 X 4 komt in plaats van de Toyota Landcruiser die vele jaren lang de functie van verkenningsvoertuig heeft ingevuld. Deze auto werd echter wat te oud en we moeten op 100% betrouwbaar materiaal kunnen rekenen.

Aangezien deze nieuwe vrachtwagen met een eigen gewicht van ca. 9 ton een vracht van 5.000 kg mag vervoeren hebben we het plan opgevat om er een soort van service wagen van te maken. In Polen is bij de grootste carrosserie bouwer van het land, PLANDEX,  een fraaie lichtgewicht laadbak/container gebouwd.

Geheel volgens onze wensen zijn er ramen, deuren, deels verlaagd dak, schuine voorkant en tal van andere zaken doorgevoerd in het ontwerp.

Ook is het chassis met bijna een meter verlengd. Reden waarom nu de totale lengte van de wagen bijna 8.5 meter is geworden. In eerste instantie dachten we dat deze 4 X 4 beduidend kleiner zou zijn dan de vertrouwde 6 X 6 en 8 X 8, maar zij doet er dus niet echt voor onder.

Op 11 mei is vanaf Antwerpen met de MACS Shipping een nieuwe vrachtwagen verscheept om de gelederen van Stichting Holland Africa Tour te versterken.

Einde van de maand zal de SS Diamond Land de vrachtwagen op de kade van Walvis Bay te Namibië afleveren.

Deze fors uit de kluiten gewassen MAN 4 X 4 komt in plaats van de Toyota Landcruiser die vele jaren lang de functie van verkenningsvoertuig heeft ingevuld. Deze auto werd echter wat te oud en we moeten op 100% betrouwbaar materiaal kunnen rekenen.

Aangezien deze nieuwe vrachtwagen met een eigen gewicht van ca. 9 ton een vracht van 5.000 kg mag vervoeren hebben we het plan opgevat om er een soort van service wagen van te maken. In Polen is bij de grootste carrosserie bouwer van het land, PLANDEX,  een fraaie lichtgewicht laadbak/container gebouwd. Geheel volgens onze wensen zijn er ramen, deuren, deels verlaagd dak, schuine voorkant en tal van andere zaken doorgevoerd in het ontwerp.
Ook is het chassis met bijna een meter verlengd. Reden waarom nu de totale lengte van de wagen bijna 8.5 meter is geworden. In eerste instantie dachten we dat deze 4 X 4 beduidend kleiner zou zijn dan de vertrouwde 6 X 6 en 8 X 8, maar zij doet er dus niet echt voor onder.
Met onze ruime ervaring in de preparatie van voertuigen voor ons werk in Africa hadden we een lange lijst van wensen uit te voeren. In totaal zijn er 1.200 werkuren in Polen bij speciale werkplaatsen besteed om de super uitvoering en kwaliteit te bereiken.

De functie van service wagen is niet alleen bedoeld voor onze eigen drie wagens, maar zeker ook om de gestrande locale bevolking op onze routes te helpen. De werkbank is voorzien van kolomboormachine, compressor, slijpsteen en bankschroef. Verder een meer dan complete set GEDORE set steek-, ring- en dopsleutels en tal van speciaal gereedschap. Daarnaast hebben we aantal stevige stalen laden vol met klein gereedschap. Daarnaast hebben we met steun van Fabory Nederland een vijftigtal stalen kistjes in gemakkelijk te bereiken rekken geplaatst. Hierin zitten boutjes, moertjes, ringetjes, veertjes, schroefdraadbussen, tapeinden, inlegspieën, plaatschroeven, cilinderschroeven, splitpennen, spanbussen, conische smeernippels, O-ringen, etc. etc. In totaal 46.865 stuks

Vanzelfsprekend is ook deze rijdende werkplaats voorzien van een Vectron omvormer van 24 naar 220 volt. Voldoende capaciteit om ons inverter lasapparaat van INTERLAS ROZENBURG zware klussen te kunnen laten opknappen. We werden geattendeerd op deze apparatuur door Kees van TweeWeld mobiele lasservice. Wel vreemd dat we geen weet hadden van deze handige lastrafo die goed werkt op 220 volt met relatief weinig ampèrage.

Er is een 350 liter benzine tank met simpele tankslang ingebouwd om de 2 Yamaha XT 600 E motorfietsen eenvoudig van brandstof te kunnen voorzien. Verder gaat er 800 liter water mee in speciale kunststof tanks van LIQUID STORAGE uit Hazerswoude Rijndijk. Deze tanks  zijn op maat gemaakt en benutten elk vrij hoekje zowel binnen als onder de vrachtwagen.

De vrachtwagen zelf is voorzien van een hoofdtank voor 300 liter diesel en 2 aanvullende tanks van 600 liter. Totaal 1.500 liter!
Genoeg voor 2.500 kilometer in zwaar terrein. Dat is een afstand van Amsterdam naar Malaga.

Lekke banden onderweg in Africa zijn niet te voorkomen. In totaal hebben we 18 wielen op de ruige grond staan. Om het wisselen te vereenvoudigen heeft deze MAN 4 X 4 maar liefst 5 reservewielen bij zich. 4 van de wielen zijn eenvoudig bereikbaar. Dat maakt een snelle wissel mogelijk. Later in het kamp kan dan onder betere omstandigheden worden gerepareerd.

Mocht er ooit een noodzaak zijn om ver weg onderdelen of andere zaken op te halen of misschien een zieke weg te brengen dan is deze wagen geheel self supporting. Alle onderdelen zitten binnen in kisten opgeslagen. Er is ruim voldoende brandstof en water aan boord. Het bed in de laadbak kan ook dienen als ziekenboeg. Radio, GPS en satelliet telefoon completeren het totaal.

De service wagen biedt plaats aan 3 personen in de cabine.
Verder zijn er twee daktenten voor ieder 2 personen en het bed in de laadbak.

De service is eigenlijk al begonnen. Kijk naar de foto waarop duidelijk te zien is dat maar liefst 12 extra banden zijn geladen om de wagens die momenteel in Windhoek geparkeerd staand te voorzien van nieuw rubber.

Wij wensen de drie wagens van Holland Africa Tour behouden vaart.