Donderdag

Nog niet iedereen heeft het boottochtje over het meer gemaakt en vandaag staat er weer een tocht naar de kloosters op het programma. Jack, Marcel en Peter blijven achter om andere banden voor de Toyota te regelen, want de Michelin XS banden (speciaal voor het zand) hebben erg veel te lijden van de slechte wegen.

Technische klusjes
’s Middags als iedereen weer terug is, wordt alles weer in orde gemaakt. Technische klusjes, zoals controle van olie- en luchtfilters, controle van de lichten en andere zaken. Ook de etenskisten worden op orde gebracht, want morgen gaan we weer rijden richting Gondar. Hopelijk ontmoeten we Jim en Erwin daar.

Het laatste nieuws is dat de MAN8 gisteravond om 22.00 uur 100 km voor de grens stond. Top op heden nog geen vers nieuws.

Eind van de dag hebben we nog steeds geen nieuws. Maar vaststaat dat we morgen richting Gondar zullen rijden en tussentijds met Loek contact houden.

De MAN8
Om 19.00 staat onze tafel weer gedekt in de tuin en doen onze bestelling voor het diner. Het geluid van een naderende vrachtwagen doet ons omkijken naar de oprit van het hotel. Een geel gevaar verschijnt: de MAN8.

Iedereen rent van tafel en begroet Jim en Erwin met groot gejuich. Omhelzingen en dikke zoenen volgen. Hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen. In 30 uur van Khartoum naar Bahir Dar rijden over meer en deel slechte weg en ook nog de formaliteiten bij de grens met flitsende vaart afgehandeld, dat kan alleen Jim.

Twee stoelen worden aangeschoven en de verhalen van het tweetal komen los. En dat op de Ethiopische kerstavond. Nu kan het vervolg van de reis niet meer stuk.

Na veel verhalen over douane, generaals en containers gaat iedereen naar bed met op de achtergrond de dreunende muziek van een Ethiopisch feestje.