Vrijdag

Half zeven vertrokken; half acht kwamen we aan bij de grens Malaba, waar we hebben getankt. Na het tanken rijden we heel langzaam door en zien wel waar het schip strandt.

Geen stempels
Totdat we worden aangehouden bij het laatste hek: de paspoorten moeten worden gestempeld en de papieren voor de auto’s moeten worden geregeld.

Aangezien we uiteraard geen stempels van binnenkomst in Kenia hebben, geloofde men niet dat we hier sowieso binnengekomen zijn. Na alles eindeloos uitgelegd te hebben en nadat Peter de map van de HAT had laten zien wilde men wel medewerken.

Er moest wel $ 50,00 worden betaald aan zgn. wegenbelasting, hetgeen direct in de pocket van de man verdween!!

Nadat alles geregeld was (het was inmiddels 9 uur) het hek door, de brug over en we zaten in Uganda.

Douaneformaliteiten
Nu nog de douaneformaliteiten van dit Afrikaanse land afhandelen. Dit nam wel wat meer tijd in beslag, want de gele kaarten van de auto’s waren niet goed, de verzekering was niet geldig!!!

Dus er moesten weer diverse bedragen worden gedokt. Om kwart over elf kunnen we eindelijk vertrekken. Het is nog 217 km. naar Kampala.

We hebben in eerste instantie een heerlijk wegdek, dat schiet lekker op!

De wegen zijn een puinhoop
Na het dorp Bugiri dorp wordt de weg echter weer een puinhoop, smal, veel gaten. Veel verkeer. In de plaats Isanga krijgen we zelfs 3 rotondes en gelukkig krijgen we ook nog een aardige hoeveelheid stof toegediend.

De MAN 8 krijgt een lekke pijp. Langs de kant van de weg neergezet en uiteraard pottekijkers: een hele familie die daar woonachtig was. Een tas kleding meegegeven aan omaatje die e.e.a. voor hun “huisjes” ging uit delen onder haar nazaten.

Royal van Zanten
Exact om vijf uur komen wij aan bij Royal van Zanten, een heel grote compound.

Ze telen hier chrysanten- en Celosia-stekken (weet absoluut niet wat voor bloem dat is!). We worden ontvangen door de Productiemanager Hans Barendse.

Royal van Zanten is hier begonnen in 1996, hebben ca. 200 man aan het werk (in het hoogseizoen zelfs 250 man). Zij hebben hier 8.1/2 hectare kassen welke gebouwd zijn door Israëliërs.

Een a twee keer per week worden stekken naar Nederland gevlogen. Daarvandaan worden ze direct naar de diverse klanten getransporteerd.

Laatste rijdag
Dit was onze laatste dag dat er gereden moest worden. Morgen gaan we dingen opruimen, inventariseren etc. waarna we morgenmiddag naar een hotel in Kampala gaan waar we dan rustig kunnen tutten etc.

Overmorgen vliegen we dan weer terug naar Nederland.

Details over de reis
Ter afsluiting nog even een paar details over de reis:
We hebben deze reis 5 banden kunnen weggooien.
We hebben 3453 kilometers gereden.
T.a.v. Erik: De deurgreep van de bijrijderdeur van To is eraf dus moet vervangen worden.